Cxense Display

Forbrukerne kan stole på Nøkkelhullet

Norge,

Sverige og Danmark har i løpet av 2011 gjennomført en felles

tilsynskampanje om bruk av nøkkelhullsmerket på matvareprodukter og i

markedsføring. I Norge er det Helsedirektoratet og Mattilsynet i

felleskap som har ansvaret for nøkkelhullsmerket. Resultatene fra det

nordiske tilsynet offentliggjøres i en rapport i dag, og viser klart at

norske forbrukere trygt kan ha tillit til nøkkelhullsmerket.

Nøkkelhullet er ment å gjøre det lettere for forbrukerne å velge sunt i

en travel hverdag, sier helse- og omsorgsminister Anne-Grete

Strøm-Erichsen.

– I det

siste har jeg hatt møter med både norske dagligvarekjeder og

representanter for leverandørene, og alle ser ut til å være enige om at

nøkkelhullet er kommet for å bli og at det blir å finne i økt antall

framover. Da er det fint at denne rapporten bekrefter at forbrukerne

trygt kan stole på nøkkelhullsmerkingen, sier Strøm-Erichsen.

Nøkkelhullet

ble innført som felles nordisk merke i 2009. En undersøkelse fra april i

år viser at 96 prosent av befolkningen kjenner merket. En av to mener

det gjør det lettere å velge sunt.

Nøkkelhullet

viser at en matvare inneholder mindre og sunnere fett enn andre

produkter i samme kategori. Matvaren inneholder også mindre sukker og

salt, samt mer kostfiber og fullkorn enn andre varer. I tillegg kommer

frisk frukt, grønnsaker, bær og fisk.