Cxense Display

Merket for god design 2016: Livsviktig, effektiv og sosial helsedesign

Laerdal Global Health har laget en hjertefrekvensmåler som kan redde livet til tusenvis av barn under fødsel. Rokilde Sykehjem står bak et innovativt frivillighetssystem som mangedobler besøkstallene. Nå har begge mottatt Merket for god design.

– Helse og omsorg er en sektor der design har et stort og fremdeles urealisert potensial. Enten det handler om å utvikle bedre utstyr til sykehus i utviklingsland, forenkle tannlegens arbeidshverdag eller organisere og benytte frivillighetskreftene i samfunnet, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

Laerdal Global Health: Fødselsinnovasjon som redder liv

Hvert år mister anslagsvis to millioner barn livet i forbindelse med fødsel. 99 prosent av disse dødsfallene skjer i ressursfattige områder. Et norskutviklet fosterlydsapparat som måler hjertefrekvens under fødselen kan bidra til å redde tusenvis av liv.

Finner fosterlyd på sekunder

Sammen med søsterselskapet Laerdal Medical har Laerdal Global Health utviklet Moyo, et mer nøyaktig og brukervennlig apparat for å måle hjertefrekvens hos fosteret. Der det med konvensjonelt utstyr kan ta flere minutter å finne fosterets hjertelyd, bruker Moyo bare noen sekunder. Et skjermbilde viser utviklingen i hjertelyd de siste 30 minuttene, og ved avvik fra normalen vil en alarm gå av for å påkalle assistanse.

Magebelte og nakkestropp gjør at mor kan bevege seg fritt med sensoren på seg, og en egen pulsmåler for mor gjør at fødselshjelperen ikke blander sammen mor og barns hjertelyd. Dermed kan mange potensielt fatale inngrep unngås.

Rokilde sykehjem: Kamp mot kjedsomhet

– Pasientene etterlyste aktiviteter som var mer individuelle og tilpasset dem. Både pasienter, pårørende og medarbeidere mente at frivillige kunne være del av en løsning, og dermed ble det til at vi fulgte dette sporet, forklarer Stephanie Helland.

Tjenestedesignere fra Designit ble koblet på prosjektet. De gjennomførte både workshoper og dybdeintervjuer med beboere, ansatte og pårørende for å få innsikt og innspill.

De oppdaget at selv om de fleste pasientene opplevde kjedsomhet, hadde de vidt forskjellige behov, ønsker og forutsetninger. Noen ville ha en strikkepartner, andre noen å gå tur med. Også de frivillige hadde sine behov og ønsker, og Designit utviklet derfor et kartleggingsverktøy for å avdekke og koble individuelle interesser og preferanser.

Plansjer og inspirasjonshefter ble designet med en enkel og leken strek for å informere om prosjektet og skape entusiasme og oppslutning hos alle parter. Egne buttons ble laget til de frivillige. Oppfølgingsmøter og evalueringsskjemaer har gitt de frivillige anledning til å komme med fortløpende innspill.

Over 800 besøk – hittil

Høsten 2014 ble det gjennomført et pilotprosjekt med åtte frivillige trivselsvenner, og etter grundige evalueringer ble besøkstjenesten «Trivselsvenn i sykehjem» lansert i januar i fjor. Stephanie Helland forteller at tilbakemeldingene har vært strålende.